2012. december 7., péntek

A legfinomabb beigli



Ha Advent, akkor beiglit kell sütni. Sosem szerettem a boltban kapható beigliket, nekem azok valahogy mindig túl szárazak voltak, így tavaly életemben először sütöttem házi változatot. Csodafinom volt, nem száraz, eltartható, mesterséges anyagok nélkül is. Ráadásul még szép márványos is lett. Először az interneten kutakodtam recept után, de szinte mindenhol csak éjszakás pihentetéssel találtam beiglit (vagy bejglit), ahhoz pedig nem volt kedvem. Szeretem még aznap megkóstolni a munkám eredményét. Luca barátnőm adott nekem egy tökéletes receptet, amivel még mielőtt nekiálltam volna a blog írásnak olyan szépségeket sikerült alkotnom, amiket rögtön le is fotóztam. Tulajdonképpen ez adta az első lökést a blog írás felé.

Az idei beiglikészítés folyamata fázisfotókkal itt található.

Bátran álljon neki bárki a házi beigli sütésnek, mert nem oylan bonyorult mint az ember gondolná és megéri a fáradtságot.

Hozzávalók 4 rúd házi beigli tésztájához:

500 g liszt
250 g vaj vagy margarin
2 egész tojás
50 g cukor
20 g élesztő
200 ml tej
pici só

Az élesztőt langyos tejjel és cukorral felfuttatjuk. A lisztet a vajjal elmorzsoljuk, hozzáadjuk a jól felvert egész tojásokat, a felfuttatott élesztőt a sót, gyorsan összedolgozzuk és két órán át letakarva, szobahőmérsékeleten pihentetjük. (Ezalatt kéynelmesen el lehet készíteni a töltelékeket, még kihűlni is van idejük.) Utána négy kisebb cipót formázunk a tésztából.

Téglalap alakúra nyújtjuk a cipókat kb. fél cm vastagságúra. Rákenjük a tölteléket kb olyan vastagon, mint amilyen a tészta a téglalap széleit 2 cm szélességben üresen hagyva, majd szorosan feltekerjük úgy, hogy a csavarós vége alul legyen. Mindegyik cipóval így járunk el.

Sütőpapírral bélelt gáztepsire helyezzük, a tetejét egész tojással megkenjük és egy órán át langyos helyen kelesztjük. Utána átkenjük tojásfehérjével és fél órára hideg helyre tesszük. Ettől lesz a tészta szép márványos. Sütőbe helyezés előtt az oldalát hústűvel (vagy villával) megszúrkáljuk, hogy ne repedjenek szét. Forró sütőben 25-30 percig sütjük.


Diós töltelék kb. két tekercs beiglihez: (Megjegyzem a legeslegfinomabb diós töltelék amit valaha ettem)

250 g darált dió
200 g cukor
100 g darált keksz
1 evőkanál baracklekvár
2 evőkanál méz
1 dl tej
reszelt citromhéj

A tejet a cukorral a mézzel és a lekvárral felforraljuk, majd a többi összetevőt is beleszórjuk és alaposan összekeverjük. Kenhető kell legyen. Ha túl híg, tegyünk bele plussz diót, ha túl sűrű tejjel higítsuk. Tegyük félre hűlni, csak miután kihűlt, kenjük a tésztára.

Mákos töltelék (szintén két rúd beiglihez):

250 g darált mák
220 g porcukor
2 evőkanál méz
1 evőkanál baracklekvár
kb 1 dl tej
opcionális 50 g rumba áztatott mazsola
1 evőkanál gríz

A tejjel összeforraljuk a cukrot a mézet és a lekvárt. Forrás közben adjuk hozzá a mákot és a mazsolát. Kicsit még forraljuk folyamatosan kevergetve. Ha túl sűrű  tejjel hígítsuk  Hűlés közben még sűrűsödni fog. Csak kihűlve kenjük a tésztára.

Ismételten köszönöm Lucám!

11 megjegyzés:

  1. Nagyon szépek és finomak lehettek! Most azon gondolkodom én is hogy kelt tésztából készítem, eddig csak zsíros tésztát használtam nagyon finom úgy is! Talán idén változtatok kicsit!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen!Ez egy élesztős omlós tészta, szerintem nagyon fincsi. A beigli mellett a pozsonyi kifli is nagyon finom vele.

      Törlés
  2. Hm, tényleg jól hangzik. Jöhetne egy-két szeletke!

    VálaszTörlés
  3. Gyönyörűek lettek, karácsonyig ez gondolom el fog fogyni:) Nálunk idén nem lesz, de csak azért, mert nem akarom én felfalni az egészet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm ezek még a tavalyiak, majd Karácsony előtt néhány nappal készítem az idei adagot, hogy ne fogyjon el az ünnepek előtt :)

      Törlés
  4. Nagyon szépek a beiglijek, gratulálok. Én igazán kritikus vagyok, bár én még soha nem sütöttem beiglit, de a nagyapám, aki cukrász volt, csodafínom beigliket sütött. Sajnálom, hogy nem lestem el a títkát.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi!Az biztos hogy azt a titkot érdemes lett volna ellesni!

      Törlés
  5. Szép bejglik - tényleg egy rugóra járt az agyunk ezzel a bejegyzéssel... :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? :) Remélem az ideiek is ilyen szépek lesznek. Majd jövő héten kiderül.

      Törlés
  6. Ma én is el készítem. Köszönöm a receptet

    VálaszTörlés
  7. Nagyon profi és biztosan most ezt fogom megsütni, köszönöm a receptet,

    VálaszTörlés